Yoga på vatten

Yoga Blue Zense erbjuder SUP Yoga på Dalarö hela sommaren. Nyttja vattnets positiva effekter för att trigga igång det som kallas “blue mind” eller blått sinne – ett milt meditativt tillstånd karakteriserat av stillhet och harmoni. Fokus i klasserna är både närvaro och balans samt styrka och rörlighet – utifrån intention, syfte och behov. Utveckla medveten närvaro och andning, fokus och balans, stärk din core samt få en härlig, kul och (om du vill) utmanande stund på SUP brädan.

För mer information om aktuella klasser, se kalendern. Vi anordnar också specialanpassade klasser på förfrågan, varmt välkommen att kontakta oss!

Välkommen med ut på vattnet!

  • Prova-på tillfällen & intro kurser

    Prova-på-tillfälle

    Välkommen att testa SUP Paddling, SUP Yoga och SUP Fys på Dalarö!

    Vi startar upp varje säsong med ett prova-på-event den 1 maj. Det kommer att finnas möjlighet att låna en SUP bräda för paddling, och vi kommer också anordna kostnadsfria introduktionsklasser i SUP Yoga och SUP Fys. Vi kommer att berätta mer om säsongens aktiviteter och du får möjlighet att ställa frågor till oss om allt som har med SUP att göra. 

    Inga förkunskaper krävs (förutom simkunnighet). Vi tillhandahåller all utrustning som behövs; SUP brädor (inkl paddel och leasch), våtdräkter, skor och flytvästar. Vi bjuder på varmt kaffe och te.

    Om frågor, kontakta oss gärna!

    Introduktionskurs SUP Yoga

    Ett par gånger per säsong samt på förfrågan anordnas en introduktionskurs i SUP Yoga för dig som vill prova på SUP Yoga och i lugn takt lära dig grunderna. Vi varvar genomgång på land med praktik på vattnet. 

    Kursen är 3 timmar totalt varav ca 1 timme på land och ca 2 timmar på brädan (paddling + yoga).

    Vi går igenom;
    – paddelteknik och balans på en SUP bräda 
    – skillnad mellan yoga på land och på vatten
    – vattnets positiva inverkan på oss och mentala aspekter av att yoga på vatten
    – fysiska aspekter av att yoga på vatten
    – säkerhet på vattnet
    – vanliga yogapositioner på en SUP bräda
    – modifierade solhälsningar på SUP bräda
    – övrigt som kan vara bra att känna till och tänka på vid yoga på vatten 

    Inga förkunskaper krävs (förutom simkunnighet). All utrustning ingår (Kona Namaste SUP bräda, leash, paddel, våtdräkt, våtdräktsskor och flytväst). Medtag badkläder, handduk och varm tröja/jacka att ta på efteråt.

    För mer information om anmälan och priser, se fliken Bokning och priser.

    Om frågor, kontakta oss gärna!

  • SUP Yoga klasser

    Våra SUP Yoga klasser

    Vi erbjuder en rad olika SUP Yogaklasser med olika inriktning. Se information om några av våra vanligaste klasser och egenutvecklade koncept nedan. Våra klasser är normalt sett 90 min långa för att hinna med att paddla till en vindskyddad plats och ankra upp där, genomföra klassen och sedan paddla tillbaka igen. För information om aktuella klasser, se Sommarschema i Askfatshamnen samt Kalender. För mer information om anmälan och priser, se fliken Bokning och priser. Om frågor, kontakta oss gärna!

    Vi skräddarsyr också klasser helt utifrån behov, önskemål och förutsättningar vid förfrågan! Hör gärna av dig så sätter vi ihop ett upplägg som passar just dig/er!

    SUP Yoga Aqua Flow (torsdagar kl 18.30-20.00, vecka 27-32)

    Detta är en mjuk SUP-anpassad klassisk vinyasa flow klass där vi synkroniserar andning/rörelse i solhälsningar och andra flöden. Vi lägger även in styrka och rörlighet innan vi avslutar med skön avslappning. Allsidig klass som bygger mentalt fokus, styrka, rörlighet och genom synkroniserad andning/rörelse hjälper dig till närvaro och att landa i dig själv. Klass för dig som söker ett mer traditionellt yogapass på SUP bräda, passar alla oavsett yoga- och SUP erfarenhet. Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, yogar på våra SUP brädor och paddlar sedan tillbaka.

    SUP Yoga Yin & Yang (kortare klass i samband med morgonpaddling lördagar kl 9.00-10.30, vecka 27-32)

    Detta är en SUP Yoga Yin & Yang klass – vi kombinerar stilla inkännande yinpositioner som vi håller en längre stund (ca 3-5 min) för att stretcha såväl bindväv som mental uthållighet med mjuk SUP-anpassad vinyasa flow där vi synkroniserar andning/rörelse i solhälsningar och andra flöden. Vi lägger även in styrka och rörlighet innan vi avslutar med skön avslappning. Innehåller liggande, sittande och stående positioner och är en allsidig klass som bygger mentalt fokus, styrka, rörlighet och genom synkroniserad andning/rörelse hjälper dig till närvaro och att landa i dig själv. Välgörande både för kropp och själ! Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, yogar på våra SUP brädor och paddlar sedan tillbaka.

    SUP Yoga for Starters (söndagar kl 18.00-19.30, v 27-32)

    Detta är en klass för dig som inte har provat SUP Yoga tidigare eller som har gjort det vid ett fåtal tillfällen och vill ha en lite lugnare klass. Vi kommer att gå igenom grunderna i lugn och ro, ha enklare yogasekvenser samt ett lugnare tempo. Vi kommer successivt bygga på sekvenserna och öka svårighetsgraden något från vecka till vecka i takt med att du känner dig mer bekväm på SUP brädan. Vi kommer i denna klass prova på lite olika former av yoga – både mer stillsam Yin Yoga där vi stannar kvar i positionerna en lite längre stund samt lite mer dynamisk Vinyasa där vi koordinerar andning och rörelser i mjuka SUP-anpassade solhälsningar och andra flöden. Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, yogar på våra SUP brädor och paddlar sedan tillbaka.

    Dessutom har vi följande klasser som vi också genomför på förfrågan (dock ej inlagda i årets sommarschema);

    SUP Yoga Floating Yin

    Detta är en Yin Yoga klass där vi fokuserar på stilla inkännande yinpositioner som vi håller en längre stund (ca 3-5 min) för att stretcha såväl bindväv som mental uthållighet. Ofta är det en tight bindväv som orsakar stelhet och som först behöver töjas ut innan vi kan stretcha musklerna. Den extra dimension som SUP Yoga ger i form av närhet till vattnet och rörligt underlag (brädan) och omgivning (elementen vind, vatten, vågor, strömmar) hjälper till att förstärka närvaro, fokus och medvetenhet om andningen. Välgörande både för kropp och själ! Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, yogar på våra SUP brädor och paddlar sedan tillbaka. Lugn klass med enkla men effektiva övningar – passar alla oavsett yoga- och SUP erfarenhet.

    SUP Yoga Power Intense

    Detta är en SUP Yoga klass där du får möjlighet att utmana dig själv lite extra – både avseende balans och styrka. Om du vill! Klassen innehåller en kombination av solhälsningar och andra mjuka flöden där vi synkroniserar andning med rörelse samt dynamisk styrka och rörlighet. Vi avslutar med skön avslappning. Det rörliga underlaget gör att din balans utmanas – du aktiverar automatiskt dina coremuskler och även andra mindre muskler som du kanske inte vanligtvis använder men som hjälper till att stabilisera kroppen. Även de klassiska positionerna Plankan och Hunden blir mer utmanande på en bräda som rör sig, och den ökade obalansen aktiverar armar, core och ben extra mycket. Detta kommer vi nyttja till max i denna yogaklass där det kommer vara specifikt fokus på övningar som utmanar och stärker just våra muskler. Alla kan vara med – oavsett tidigare erfarenhet av SUP och/eller yoga – vi yogar utifrån egen förmåga och dagsform. Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, yogar på våra SUP brädor och paddlar sedan tillbaka.

    SUP Yoga Core Explore

    Utmana och stärk dina coremuskler med SUP Yoga! SUP Yoga kan vara utmanande eftersom både underlaget (brädan) och omgivningen (elementen vind, vatten, vågor, strömmar) rör sig och förändras. Din balans utmanas och du aktiverar automatiskt dina coremuskler. I denna SUP Yoga klass kommer det vara specifikt fokus på övningar som utmanar och stärker just dina coremuskler. Detta är för dig som vill ha ett riktigt tufft corepass på Stand Up Paddle-brädan och utmana samt stärka din bål (fokus på mag- och ryggmuskler). En stark core ger bättre kroppshållning, ökad stabilitet och balans i kroppen, avlastning för ryggraden som därmed kan hjälpa mot ryggont, starka magmuskler som stimulerar matsmältningen samt ökad kraft även i övriga kroppsdelar genom mer stabilitet. Passar för alla nivåer och oavsett om du är ute efter att stärka din core för bättre resultat i din övriga träning eller om du vill förbättra din kroppshållning. Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, yogar på våra SUP brädor och paddlar sedan tillbaka.

    SUP Yoga Fit For Sports

    Detta är en klass speciellt anpassad för dig som vill dra nytta av yogans positiva effekter för att nå bättre resultat i din övriga träning. Vi fokuserar på övningar som ger förbättrad corestyrka, kroppsmedvetenhet, balans, rörlighet, fokus och förmåga till återhämtning. Det kommer bland annat att bli övningar specifikt anpassade för dig som springer, simmar och cyklar – bra uppladdning för dig som planerar att vara med på årets Dalarö Triathlon. Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, yogar på våra SUP brädor och paddlar sedan tillbaka. Enkla men effektiva övningar – passar alla oavsett yoga- och SUP erfarenhet. Komplettera gärna med SUP Yoga Floating Yin för ytterligare fokus på rörlighet och återhämtning.

    SUP Yoga MediYoga

    Är du ute efter en mjuk, lugn och avslappnande upplevelse? Kombinera MediYogas djupt balanserande och läkande effekter med alla positiva effekter av att vara på vatten! MediYoga är en evidensbaserad mjuk och terapeutisk yogaform framtagen och mycket använd i samarbete med hälso- och sjukvård och det finns en hel del forskning som styrker resultaten av yogans effekter för ex stress och utmattning, ryggbesvär, hjärt- och kärlsjukdomar, sömnbesvär, fokus och koncentration etc. MediYoga har sin grund i klassisk kundaliniyoga, den indiska läkekonsten ayurveda och traditionell kinesisk medicin. MediYoga är en meditativ, medicinsk och terapeutisk yogaform som är mjuk men ändå kraftfull. Den har förmåga att skapa lugn, avspänning och balans på djupet i både kropp och sinne, och öppnar på så sätt upp för kroppens egen självläkande förmåga. MediYoga kan utövas av alla. De flesta positioner är sittande eller liggande och övningarna kan alltid anpassas efter förmåga och dagsform. Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, yogar på våra SUP brädor och paddlar sedan tillbaka.

    SUP Yoga Rest Relax Reset

    Är du ute efter en lugn, avslappnande och vilosam upplevelse på vattnet? Vill du få en stund för dig själv där du kan koppla av helt och fullt medan du åtnjuter alla de positiva effekterna vår kropp och vårt sinne får av att vara på vatten? Vi erbjuder nu en ny djupavslappnande klass som består av mindful och medveten paddling samt en guidad liggande djup avslappning och lång vila i Savasana. Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, ankrar upp för guidad avslappning och Savasana på våra SUP brädor och paddlar sedan tillbaka.

    Våra SUP Paddlingar med Yoga

    Vi erbjuder också lite längre SUP Paddlingar där yoga ingår. Se exempel på upplägg nedan. Våra klasser med paddling och yoga är normalt mellan 1,5-3 tim långa för att hinna få en bra paddlingssträcka, ankra upp på en vindskyddad plats, genomföra klassen och sedan paddla tillbaka igen. För information om aktuella klasser, se Sommarschema i Askfatshamnen samt Kalender. För mer information om anmälan och priser, se fliken Bokning och priser. Om frågor, kontakta oss gärna!

    Vi skräddarsyr också upplägg hel utifrån behov, önskemål och förutsättningar vid förfrågan. Kontakta oss gärna för förslag!

    Morgonpaddling med SUP Yoga Yin & Yang (lördagar kl 9.00-10.30 v 27-32)

    Följ med på en rofylld och harmonisk morgonpaddling med SUP Yoga Yin & Yang! Förutsättningarna kan variera – vindstilla och spegelblankt vatten eller med lite vind och vågor – en härlig upplevelse oavsett. Att uppleva skärgården från en SUP bräda på vattnet är magiskt och kan ge både ro för själen för stunden samt energi för hela veckan. Under denna morgonpaddling inleder vi med en lite längre paddling (ca 25 min). Därefter ankrar vi upp våra SUP brädor på en avskild och vindskyddad plats för ett lite kortare yogapass (ca 30-40 min). Yogan under denna paddling är en Yin & Yang klass – vi kombinerar stilla inkännande yinpositioner som vi håller en längre stund (ca 3-4 min) för att stretcha och mjuka upp vår kropp på djupet med mjuk SUP-anpassad vinyasa flow där vi synkroniserar andning/rörelse i mjuka flöden där vi bland annat rör vår ryggrad i alla riktningar för att få en mjuk och skön start på dagen samt väcka upp kroppen på ett behagligt sätt. Den extra dimension som SUP Yoga ger i form av närhet till vattnet och rörligt underlag (brädan) och omgivning (elementen vind, vatten, vågor, strömmar) hjälper till att förstärka närvaro, fokus och medvetenhet om andningen. Välgörande både för kropp och själ! Vi avslutar med skön avslappning på SUP brädan innan vi paddlar tillbaka igen. Lugn klass med enkla men effektiva övningar – passar alla oavsett yoga- och SUP erfarenhet.

    Nedan klasser anordnas på förfrågan (finns ej med i årets sommarschema):

    SUP Paddling med SUP Yoga

    Följ med på rofyllda och harmoniska morgon- och kvällspaddlingar med SUP Yoga! Inled veckan på allra bästa sätt med en rofylld och harmonisk SUP Paddling & SUP Yoga. Förutsättningarna kan variera – vindstilla och spegelblankt vatten eller med lite vind och vågor – en härlig upplevelse oavsett. Att uppleva skärgården från en SUP bräda på vattnet är magiskt och kan ge både ro för själen för stunden samt energi för hela veckan. Det blir mjuk inkännande yoga som passar alla! Den extra dimension som SUP Yoga ger i form av närhet till vattnet och rörligt underlag (brädan) och omgivning (elementen vind, vatten, vågor, strömmar) hjälper till att förstärka närvaro, fokus och medvetenhet om andningen. Välgörande både för kropp och själ! Lugn klass med enkla men effektiva övningar – passar alla oavsett yoga- och SUP erfarenhet. Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, yogar på våra SUP brädor i och paddlar sedan tillbaka.

    SUP Paddling med SUP Yoga Floating Yin

    Följ med på en rofylld och harmonisk morgon- eller kvällspaddling med SUP Yoga Floating Yin! Förutsättningarna kan variera – vindstilla och spegelblankt vatten eller med lite vind och vågor – en härlig upplevelse oavsett. Att uppleva skärgården från en SUP bräda på vattnet är magiskt och kan ge både ro för själen för stunden samt energi för hela veckan. Yogan under denna paddling är Yin Yoga där vi fokuserar på stilla inkännande yinpositioner som vi håller en längre stund (ca 3-5 min) för att stretcha såväl bindväv som mental uthållighet. Ofta är det en tight bindväv som orsakar stelhet och som först behöver töjas ut innan vi kan stretcha musklerna. Den extra dimension som SUP Yoga ger i form av närhet till vattnet och rörligt underlag (brädan) och omgivning (elementen vind, vatten, vågor, strömmar) hjälper till att förstärka närvaro, fokus och medvetenhet om andningen. Välgörande både för kropp och själ! Lugn klass med enkla men effektiva övningar – passar alla oavsett yoga- och SUP erfarenhet. Vi paddlar till en avskild och vindskyddad plats, yogar på våra SUP brädor och paddlar sedan tillbaka.

     

    Hur går det till? Och går det att paddla och yoga i alla väder?

    – Det går att få en fin paddlings- och yogaupplevelse vid de allra flesta väderlekar. Vi anpassar upplägget utifrån förutsättningarna.
    – Paddling och yoga sker i mindre grupper (oftast max 6 deltagare/pass).
    – Våtdräkter, skor och flytvästar ingår alltid.
    – Vi väljer sida av Dalarökanalen för att få så bra förhållanden som möjligt för paddling och yoga beroende på väder och vind.
    – Samtliga brädor sätts fast i en plattform så att gruppen håller ihop under yogan. Vi ankrar upp plattformen och brädorna på grunt vatten där alla bottnar.
    – Föranmälan behövs alltid till varje enskilt pass för att kunna förbereda rätt utrustning.
    – Vi förbehåller oss rätten att boka om eller ställa in ett pass vid olämplig väderlek, meddelas i så fall allra senast dagen innan (på eventsidan och via sms till angivet mobilnummer).
    – I första hand försöker vi hitta en ny dag och tid som passar alla deltagare, i andra hand återbetalas inbetalt belopp alternativt går att ha tillgodo för annat pass.

  • Sommarschema i Askfatshamnen Dalarö

    Regelbundna klasser med SUP Yoga, SUP Fys och SUP Paddling i Askfatshamnen

    Under sommarperioden (vecka 27-32) erbjuder vi regelbundna SUP klasser i Askfatshamnen. Vi utgår från vår lokal som ligger bredvid Bistro Solsidan / bakom Hamnkontoret.

    Vid önskemål om ytterligare tider/dagar och specifika typer av SUP klasser, hör gärna av dig! Vi kan också skräddarsy upplägg både för grupper och för individuella behov och önskemål.

    Våra regelbundna SUP klasser sommaren 2020

    Vi erbjuder under sommaren 2020 för fjärde säsongen i rad ett sommarschema med regelbundna klasser i SUP Yoga, SUP Fys och SUP Paddling. Se sommarens schema (vecka 27-32) nedan och här intill.

    Tisdagar v 27-32

    Kl 18.30-19.30 SUP Fys

    Torsdagar v 27-32

    Kl 18.30-20.00 SUP Yoga Aqua Flow

    Lördagar v 27-32

    Kl 9.00-10.30 Morgonpaddling med SUP Yoga Yin & Yang

    Söndagar v 27-32

    Kl 18.00-19.30 SUP Yoga for Starters
    Kl 20.00-21.00 SUP Kvällspaddling

    Se sommarschemat i sin helhet här intill.

    Vi lägger även upp klasser löpande så håll utkik på vår Facebooksida för aktuella uppdateringar: www.facebook.com/yogabluezense/.

  • SUP Yoga på förfrågan - individuell SUP PT Yoga eller i grupp

    SUP Yoga på förfrågan – individuellt eller i grupp

    Vi erbjuder även SUP Yogaklasser på förfrågan – både individuellt (som Personlig Träning) eller i grupp. Vi anpassar upplägget efter önskemål, förutsättningar och behov. Hör gärna av dig till oss med en förfrågan!

    .

  • Samarbete med Smådalarö Gård

    Utomhusyoga i samarbete med Smådalarö Gård sommaren 2020

    Nytt för säsongen 2020 är att vi även erbjuder utomhusyoga på land vid och i samarbete med Smådalarö Gård.

    Fokus kommer att vara på stilla och återhämtande Yin Yoga där vi stannar kvar i passiv stretch en längre stund (ca 3-5 min) för att främja rörlighet och återhämtning. Vi varvar Yin Yogapositionerna med lugn, mjuk och skön Hatha/Vinyasainspirerad yoga där vi synkroniserar andning med rörelser i mjuka flöden. Vi avslutar med skön avslappning. Passar alla oavsett tidigare yogaerfarenhet och du kan alltid modifiera utifrån dagsform och behov.

    Sommarens datum och tider är;

    • Lördag 18 juli kl 15.00-16.15
    • Lördag 25 juli kl 15.00-16.15
    • Lördag 1 augusti kl 15.00-16.15
    • Lördag 8 augusti kl 15.00-16.15

    Anmälan och betalning;

    • Anmälan till Smådalarö Gård (www.smadalarogard.se) på mail info@smadalarogard.se eller telefon 08-501 551 00
    • Kostnad: 150 kr (betalas till Smådalarö Gård vid ankomst)

    Varmt välkommen med ev frågor! Hoppas att vi ses!

    SUP Yoga & SUP Paddling vid Smådalarö Gård sommaren 2020

    Vi arrangerar även i år SUP Yoga & SUP Paddling vid och i samarbete med Smådalarö Gård! Denna sommar kommer vi under två tisdagar i juli, vecka 29 (tisdag 14 juli) och vecka 31 (tisdag 28 juli), finnas på plats vid Smådalarö Gårds bryggor och erbjuda detta.

    Se mer information här intill.

    SUP Yogan är en lite längre specialklass på 2 timmar.

    När det gäller SUP Paddlingen kan du välja om du vill följa med på en paddlingstur med instruktör eller om du vill hyra bräda för egen paddling. Det är samma tider och priser som gäller oavsett.

    Mer info i bifogad pdf samt nedan: Yoga_SUP Yoga_SUP Smådalarö Gård 2020

    Må bra aktiviteter vid vattnet – Hitta ditt inre lugn med SUP Yoga och njut av härlig SUP Paddling

    Förstärk semesterlugnet eller förgyll vardagen med välgörande aktiviteter på vattnet vid Smådalarö Gård. Under två tisdagar i juli finns det möjlighet att prova på att paddla SUP (Stand Up Paddle)-bräda samt att testa SUP Yoga.

    SUP Yoga

    Nyttja vattnets positiva effekter för att varva ner och hitta stillhet och harmoni. Utveckla medveten närvaro och andning, fokus och balans, stärk din core, öka din styrka och rörlighet samt få en avkopplande, härlig, kul och (om du vill) utmanande stund med SUP Yoga.

    Datum, tider och kostnad;
    Dag: Tisdagar v 29 och 31 2020 (14/7, 28/7)
    Tid: kl. 10.00-12.00 (2 timmars specialklass)
    Pris: 550 kr/person och datum

    SUP Paddling

    SUP Paddling är en härlig aktivitet som har något för alla oavsett om det är avkoppling, naturupplevelse eller bra träning du söker. Du kommer högre upp och ser bättre än vid annan paddling. Med vattnet som underlag skapas också naturligt bra bålträning samtidigt som även resten av kroppen hjälper till att stabilisera. Häng med på en guidad paddling med instruktör eller boka bräda för egen paddling.

    Datum, tider och kostnad;
    Dag: Tisdagar v 29 och 31 2020 (14/7, 28/7)
    Tid: kl. 12.00-13.00 & kl. 13.00-14.00
    Pris: 250 kr/person och timme

    Mer information

    Föranmälan behövs för planering av utrustning. Inga förkunskaper krävs förutom simkunnighet. Ta med yogakläder + badkläder, handduk och varm tröja. All utrustning ingår men ta gärna med egen våtdräkt eller yogamatta om du har. Samling en kvart i förväg för att hinna byta om till våtdräkt. Kontakta Helena Starkenberg 070-644 12 48 (helena@yogabluezense.se) om du har frågor eller önskar mer information.

    Anmälan & betalning

    Anmälan sker till Helena Starkenberg, Blue Zense Yoga & Training på helena@yogabluezense.se. Ange storlek på våtdräkt, flytväst och skor samt ev tidigare erfarenhet av SUP & SUP Yoga. Förskottsbetalning till APILA Utveckling AB via Swish 1234018172. Kvittens fås på plats vid eventet. Sista anmälningsdag söndag veckan innan resp aktivitetsdatum.

    Om frågor, hör gärna av dig! Och varmt välkommen med din anmälan!

    Mer info: Yoga_SUP Yoga_SUP Smådalarö Gård 2020

Har du önskemål eller frågor?