Ryttarform

Ryttarform ingår i Blue Zense Yoga & Training och erbjuder träning & yoga specifikt anpassad för dig som är ryttare och vill komma i din bästa ryttarform!

All info om Ryttarform hittar du numera på en separat hemsida, varmt välkommen dit!

www.ryttarform.com

Har du önskemål eller frågor?

Ryttarform - Träning & Yoga
Ryttarform - Träning & Yoga23 januari, 2021 13:03
Vill du ha hjälp att komma igång med och att bibehålla din avsuttna träning? 🐎💪🧘‍♀️🏋️‍♀️

Begränsat antal medlemmar för att vi ska lära känna varandra och så att alla ska få ut så mycket som möjligt av medlemskapet. 👌

Varmt välkommen in i vår härliga och peppande gemenskap 🤗

Passa på att ge dig den bästa starten på träningsåret 2021 🌟

Mer info och möjlighet att anmäla sig via länken i bio på Instagram och här; https://ryttarform.com/medlemstjanst/

ALLT DETTA INGÅR I MEDLEMSKAPET!
* Gemensamma tränings- och yogapass via Zoom varje vecka, träning udda veckor och yoga jämna veckor (under vårterminen 2021 på söndagar kl 19.30-20.30).
* Passen spelas in så att du som missar har möjlighet att ta igen samt så att passen går att använda för egen träning mellan våra tillfällen.
* Ett nytt träningsprogram var fjärde vecka (med olika alternativ så att det ska passa alla medlemmar).
* Medlemsportal där du bland annat hittar träningstips, en övningsbank med filmer och beskrivningar av olika övningar, schema för våra onlinemöten, träningsprogram, inspelningar av genomförda möten samt tränings- och yogapass etc.
* Gemenskap via en sluten Facebookgrupp där löpande dialog sker, vi peppar varandra och du kan ställa frågor till mig.
* Olika teman, utmaningar och uppgifter som syftar till att öka kunskap, ge inspiration samt skapa interaktivitet och engagemang för att underlätta träningen.
* En individuell avstämning varannan månad för att följa upp dina mål och hur träningen går samt kunna kika lite mer på individspecifika behov och övningar.
* Fri tillgång till övriga onlinetjänster (i mån av plats); ryttarworkshops, träningspass, yogaklasser etc.
* Vill du ha mer individuell hjälp går det bra att välja ett medlemsalternativ där även individuell PT ingår alternativt komplettera med personlig träning efter behov och då till en förmånlig medlemsrabatt (30% på ordinarie priser).

Om frågor, hör gärna av dig via mail helena@ryttarform.se 👋

#medlemstjänst #online #ryttarträning #ryttaryoga #ryttareäridrottare #ryttarhälsa #ryttarform
Ryttarform - Träning & Yoga
Ryttarform - Träning & Yoga21 januari, 2021 20:53
Wow, vad glad jag blev att få upp detta i mitt flöde 😄 Världens bästa icke-reklam som jag har fått ok på att dela, tack Frida! 🙏😍 Vill du också ha hjälp med din träning och är nyfiken på min digitala medlemstjänst Ryttarfor(u)m Online? 🐎🏋️‍♀️🧘‍♀️💪 Läs gärna om Fridas erfarenheter nedan. Låter det intressant? 🌟 Just nu är medlemstjänsten tillfälligt öppen för nya medlemmar. Välkommen in i vår gemenskap! Mer info via länken i bio på Instagram och här; https://ryttarform.com/medlemstjanst/. Om frågor, hör gärna av dig! 🤗

#medlemstjänst #ryttarträning #ryttaryoga #ryttareäridrottare #ryttarhälsa #ryttarform

#Repost @olinfrida with @get_repost
・・・
Vilodag för Benjamin = styrketräning för mig 💪 Förra året tog jag hjälp av @ryttarform och tränar sedan dess avsutten träning 1-2 dagar i veckan. Till min hjälp har jag enklare redskap, en fantastiskt peppande träningsgrupp som möts online och en engagerad tränare som vet vad vi ryttare behöver träna på. Den avsuttna träningen är ett fantastiskt komplement till ridningen och jag känner att jag är mer liksidig, starkare, kvickare och jag har bättre balans. Guld värt att en dag som idag bara kunna starta ett inspelat träningspass och bara följa hennes röst utan att behöva tänka så mycket. Obs, detta är ingen reklam men se det gärna som en pepp att ta tag i din egen träning! Din häst och din kropp kommer att tacka dig 🐴💕 Ha en fin kväll!
Ryttarform - Träning & Yoga
Ryttarform - Träning & Yoga15 januari, 2021 12:05
Hej alla! Jag söker en yoga- och träningssal på minst 70 kvm i södra Stockholm (primärt Haninge/Farsta/Länna/ev Vendelsö med omnejd - alternativt kom gärna med andra förslag i närområdet) för fast regelbunden grupp med ryttaryoga (varannan vecka) och ryttarträning (varannan vecka). Torsdagar kl 18.30-19.45 (plus lite tid innan och efter). Start 21 januari. 16 veckor. Givetvis kommer vi följa alla restriktioner. Den lokal jag bokat som vi skulle varit i är för liten givet att varje person ska ha minst 10 kvm. Jag vill gärna ha möjlighet att lämna viss utrustning i lokalen under dessa 16 veckor. Bra parkeringsmöjligheter ett stort plus då deltagarna kommer med bil. Tips mottages oändligt tacksamt! 🙏❤️
Ryttarform - Träning & Yoga
Ryttarform - Träning & Yoga12 januari, 2021 19:16
Imorgon startar vi och det finns fortfarande möjlighet att vara med! 🐎🧘‍♀️

Se länken här i fb-eventet för anmälan; https://ryttarform.com/medlemskapskonto/medlemskap-kassa/.

Att svara ”Kommer” i eventet räcker tyvärr inte (förutom för dig som är med i medlemstjänsten och har fri access till detta via ditt medlemskap).

Så snart du registrerat dig får du direkt access till en sida på min medlemsportal där du hittar lite inledande introduktion om Yin Yoga för ryttare. Där hittar du även all praktisk info, länk till Zoom etc. 👋

Yogaklasserna kommer att spelas in och läggas upp i medlemsportalen så ifall du missar något tillfälle har du en vecka på dig att hinna ta igen passet innan nästa tillfälle. Du har sedan access till allt material i hela 3 månader! 🤗

Hoppas att vi ses! 😄
/Helena på Ryttarform
Ryttarform - Träning & Yoga
Ryttarform - Träning & Yoga10 januari, 2021 10:10
Hur tränar du din bål? 💪 Som ryttare är det viktigt med en stark och stabil bål för att kunna ha en god kroppskontroll, balanserad hållning, stabil sits och effektiv inverkan. 🐎👌

Vi behöver arbeta med bålen på olika sätt samt med både de inre djupa stabiliserande musklerna och de mer ytligt liggande musklerna som skapar kraft och styrka. Samt med såväl framsida (mage) som baksida (rygg) plus musklerna på sidorna av bålen (sidobålmusklerna). 💪

En mycket bra basövning för de djupa bålmusklerna är ”Skalbaggen”. Det finns många olika varianter av den, jag visar två grundvarianter på filmen.

– Börja med att ligga helt utsträckt och avslappnad, känn in din neutrala kurvatur i ryggraden samt avståndet mellan din svank och mattan.
– Aktivera dina djupa bålmuskler.
– Bibehåll avståndet mellan svank och matta samt en stabil bål och aktiverade bålmuskler medan du sakta lyfter upp dina fötter.
- 90 grader i knäleden (så att du hamnar i sk stolsposition).
- Därefter; 1) växelvis dutta höger resp vänster häl i golvet och kom sakta tillbaka upp 2) växelvis sträck ut höger resp vänster ben och vänd tillbaka upp innan du landar med benet på mattan/golvet.
– Börja med ca 5 repetitioner per sida och övning. Gärna 2-3 set. Öka på om det känns bra. Detta ska enbart kännas i magmusklerna, ej i ländryggen utan i så fall avbryter du.

Lycka till - och berätta gärna hur det går! 🤗

Vill du veta mer om hur bålträning kan hjälpa oss att bli bättre ryttare och få fler tips på övningar? På söndag 17 januari startar nästa onlinekurs med bålträning för ryttare. För frågor och anmälan är det bara att du hör av dig! 🙏🐎🤗

#ryttarträning #träningförryttare #blienbättreryttare #bålstabilitet #balans #kroppskontroll #koordination #ryttarhälsa #ryttareäridrottare #ryttarform
Ryttarform - Träning & Yoga
Ryttarform - Träning & Yoga
Ryttarform - Träning & Yoga10 januari, 2021 09:08
Som ryttare tar vi ofta hand om hästens behov för våra egna 🐎🙏 Hur tar du hand om din egen kropp?

Det behöver inte vara så komplicerat och tidskrävande som vi kanske tror. För att få in egen träning i kombination med ridning är oftast nyckeln att göra det så enkelt som möjligt. Ett sätt att få in träningen i vardagen kan vara att välja ut ett par övningar som just du specifikt känner effekt av och göra dem när och där det passar dig bäst - hitta den tidpunkt, plats och situation där du har möjlighet att få in det till en regelbunden vana. Kanske medan du väntar på att kaffet ska bryggas på morgonen, när din häst äter insläppsfodret innan ridningen eller samtidigt som du kollar på TV på kvällen. Nu när vi går in i ett nytt år kan vara ett bra tillfälle att reflektera lite över detta samt passa på att få in nya vanor. 👌

En Yin Yogaposition som många ryttare känner positiv effekt av i ridningen är liggande fjäril med bolster, kudde eller filt under ryggraden 🧘‍♀️🐎 Den hjälper oss att komma djupare och mer avspänt ner i sadeln samt ger oss bättre hållning både i vardag och i ridning genom att den påverkar flera av ryttarens primära fokusområden; höfter, ljumskar, insida lår, baksida lår, bröstrygg, bröst och axlar.

- Kom in i positionen genom att sätta dig framför bolstret/kudden/filten. För ihop fotsulorna och lägg dig mjukt ner med mot bolster/filt. Låt knäna passivt sjunka ner åt sidan. Om du vill kan du ha något under knäna för att kunna slappna av helt i positionen.
- Ta hjälp av andningen för att slappna av.
- Stanna kvar i 3-5 minuter.
- Kom ur genom att ta hjälp av händerna för att föra ihop knäna, sträck ut och skaka på benen, plocka bort bolster (alt kudde/filt) under ryggraden.

Lycka till - och berätta gärna hur det känns! 🤗

Vill du veta mer om hur Yin Yoga kan hjälpa oss att bli bättre ryttare och få fler tips på positioner? På onsdag 13 januari startar nästa onlinekurs med Yin Yoga för ryttare. För frågor och anmälan är det bara att du hör av dig! 🙏🐎🤗

Foto: @joannacapturedbyfriday

#ryttaryoga #yoga #yinyoga #yogaförryttare #blienbättreryttare #kroppsmedvetenhet #smidighet #återhämtning #ryttarhälsa #ryttareäridrottare #ryttarform